19.5.04

Kader Abdolah: 'De adelaars'

Zoals dat hoort voor iemand met een boekenrek, was ik in het weekeinde voor Kerstmis 2003 op het Boekenfestijn in Flanders Expo. En ik deed wat ik doen moest: alle boeken die ik het voorbije jaar kopen wou, maar toen te duur vond, in mijn karretje laden en voor een heel zacht prijsje meenemen. Rustig nieuwe dingen ontdekken moet je maar tijdens de rest van het jaar in de boekenwinkel, in de bibliotheek, in de krant, of zelfs - waarom niet - op de boekenbeurs doen; hier komt het er enkel op aan de massa boeken te scannen op bekende en gewilde namen, boeken mee te nemen, te betalen en glimlachend op de bus naar huis te zitten.

'Hoe doen ze het toch, die lage prijzen?' vraagt een mens zich dan af. Het grootschalige van de operatie en de besparing op inkleding en promotie verklaren waarschijnlijk al heel wat. Maar er is meer. Op de Boekenfestijn-website zeggen ze het zo:

Soms hebben de boeken een ezelsoor of zijn licht beschadigd. Of het betreft een voorlaatste druk. Maar wie gaat zitten kniezen over een ezelsoor, als je alle zachte prijzen ziet? Kortingen tot 50 en 60% zijn heel gewoon en soms loopt een korting zelfs op tot 90%!

En ze hebben verdorie gelijk! Wie kniest er over een enzelsoor of een voorlaatste druk als je de kortingen bekijkt? Niemand, denk ik, ook ik niet.

Maar wanneer blijkt dat een voorlaatste druk inhoudt dat er op een boek van 110 bladzijden 32 bladzijden ontbreken (dat is 29%) en er in de plaats 34 andere 2 maal gedrukt zijn, zou meneer Boekenfestijn er misschien toch eens over kunnen nadenken om dat boek toch maar niet te verkopen als zijnde een volledig boek. Want ook al kostte De adelaars van Kader Abdolah maar 4 euro 95 cent op die beurs, toch voel ik me misschien wel bestolen van twee halve en één heel kortverhaal (afgerond dus van 3 kortverhalen die samen 52 bladzijden vullen en dus 47% van de bladzijden van het boek uitmaken). Ik heb dit boek nu immers niet gekocht aan een korting van 50 of 60, laat staan 90%, maar heb voor dit boek nu 4 euro en 95 cent extra betaald bovenop de prijs van het nieuwe exemplaar dat ik ervan kopen zal. En ik ben natuurlijk niet zo gewetenloos om het 'halve' exemplaar in De Slegte als een volledig door te gaan verkopen. Ja, meneer Boekenfestijn, er is misschien toch iets voor te zeggen om dit boek niet als een volledige versie te gaan verkopen. Wat is de volgende stap? De proefdruk van de cover als volledig boek voorstellen?

Ik hoop nu natuurlijk dat zulke gebreken enkel bij De adelaars voorvallen, maar misschien houdt het daar niet mee op en moet ik me ook bij andere boeken dingen gaan afvragen. Want wie weet is Kleine Sofie en Lange Wapper eigenlijk toch geen vreselijk boek, maar is het gewoon in voorlaatste druk op het Boekenfestijn gekocht. De aarde davert, zekerheden storten in. En dat allemaal door een evenement dat we zo toejuichen.

Kader Abdolah De adelaars. Breda: De Geus, 2000 (vierde druk).


Update augustus 2008:
Genoeg gezeurd. Er verjaart iets bij uitgeverij De Geus en De adelaars wordt samen met De meisjes en de partizanen goedkoop en erg mooi heruitgegeven. Rode wijn en andere verhalen heet het. Er staat een fierljepper op de cover.

Kopen. Herlezen.

Geen opmerkingen: