16.3.05

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens Minne

Zou iemand het haar gevraagd hebben? Toen ze nog leefde, bedoel ik. Zou er iemand tot onder aan haar klimboom gelopen zijn en naar de kruin geroepen hebben: "Zeg eens Astrid, als je sterft, is het dan goed als we jaarlijks in jouw naam zo'n vijf miljoen Zweedse kronen schenken aan een internationaal gerenommeerd auteur, illustrator of leesbevorderaar?"

Ik heb Astrid Lindgren natuurlijk nooit gekend, maar ik vraag het me gewoon af. "Geef maar aan Unicef," had ze bijvoorbeeld naar beneden kunnen roepen. Of: "Laat er schuren van bouwen, met stapels hooi."



ps: "Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur i världen. Priset ska också stärka barns rättigheter på global nivå," zegt de ALMA-website.

ps: Margareta Strömstedt zegt in Dagens Nyheter ook ongeveer wat ik hier zeggen wil, maar dan beter natuurlijk. En uitgebreider.

Geen opmerkingen: