7.4.05

vandaag, gisteren, 1996 en vooral Gent-Wevelgem en Paaltjens

Gisteren: Gent-Wevelgem.

Vandaag: Marcel Vanthilt zingt op muziek van Ad Cominotto Aan Rika van Piet Paaltjens. Ik had het ooit eens op Radio 1 gehoord, maar vanmiddag nam ik eindelijk de CD U nu! (De integrale geschiedenis der Nederlandstalige poëzie) mee uit de bibliotheek. Heel de vooravond luisterde ik ernaar.
Mag ik zeggen dat Vanthilt en Cominotto dat erg goed doen? Dat ze de zinsnede "sinds ik u zag" veel mooier doen klinken dan hij er op papier uitziet, dat ze eigenlijk de twee eerste strofen integraal mooier doen klinken dan ze er op papier uitzien? Ik ga dat zeggen. En de drie laatste strofen waren altijd al erg goed. Het gedicht wekt nog steeds mijn nostalgie op naar 1996, naar dat vijfde middelbaar met zijn poëzielessen Nederlands en zijn woensdagnamiddagen in de bibliotheek – en dat is aangenaam zwelgen, zeker bij lichte regen. En: natuurlijk herinneren alle gedichten van Paaltjens me ook steeds weer aan Gent-Wevelgem.

1996: Gent-Wevelgem met na acht kilometer het paaltje van Nelissen.
1996: dat vijfde middelbaar met zijn poëzielessen Nederlands en zijn woensdagnamiddagen in de bibliotheek.
1996: De Ronde van Frankrijk komt door België. We staan bij middenbermen en paaltjes ("want daar rijden ze trager"), naast mij H., Rika in een bewerking door de lerares Nederlands.

Gisteren: Gent-Wevelgem.

Vandaag: Huldegedicht aan Singer.

Geen opmerkingen: