19.9.05

vanavond laat, op de trein, lees ik de krant

We hadden twee vrijkaarten voor Zuiderzinnen maar we zijn niet geweest, lief en ik. We moesten uitrusten en uren ontbijten en kijken naar een film. En dan moesten we ook nog wat extra werken, lief en ik, dat ook.

Vanavond laat, op de trein, lees ik in de krant hoe het geweest is gisteren. De Morgen citeert Tom Lanoye. Ik citeer hetzelfde voor u uit De Morgen.
Al dit bruisends, al dit pakkends, al wie ermee lacht, één op uw bakkens.
Vanavond laat, op de trein, lees ik in diezelfde krant Hugo Camps – die lees ik anders zelden – want de rit is lang en de vierde van de dag en Ik staak is minder puntig. Ik citeer voor u Hugo Camps in De Morgen want koers op het perenblog, dat is al geleden van in augustus.
Ruben Plaza won zaterdag de tijdrit met een gemiddelde snelheid van 56 km/uur. Daar kan een brommer niet tegenop. Al even bizar: berggeit Roberto Heras reed minder dan een seconde trager. Veel gekker moet het niet worden.
Het wielrennen heeft nood aan strakke lijnen van wetmatigheid. Klimmers kunnen niet sprinten en sprinters kunnen niet tijdrijden. Zo was het altijd, en zo hoort het. Het gele tricot kan wonderen verrichten in een tijdrit, zo weet ook Lucien Van Impe, maar niet aan 56 km/uur.
[...]
Roberto Heras won zijn vierde Vuelta met vijftien hechtingen in de knie. Vijftien! Een beetje bouwvakker gaat dan drie weken plat. Roberto ging nog harder fietsen.
[...]
Zondag is er het WK in Madrid. Het podium is bekend. Op 1,2 en 3: Spanjaarden. Tom Boonen? Halfkoers weggeflapperd. Je verlaat niet ongestraft de Ronde van Spanje. Moedwillig dan nog, zonder één hechting aan de knie. Monacogedrag.
Vanavond laat, op de trein schrijf ik zelf in de krant, op pagina 19. Straks typ ik het over en pleur ik het samen met een foto op het web. Vandaar.

Geen opmerkingen: