25.3.09

[+] Ik zat met mijn collega I. op de metro. Op de vloer vonden we een in vieren geplooid wetenschappelijk document, A4, gelinieerd, getiteld Wat veroorzaakt longkanker. We namen het samen door. Ik neem hier een integrale transcriptie op - alles voor de wetenschap.

Wat veroorzaakt longkanker

inleiding: Longkanker is een veel voorkomende ziekte. Elk jaar komen er ongeveer 9000 patiƫnten bij.

1 van de belangrijkste oorzaak van longkanker is roken vooral v. sigaretten. Vrouwen die roken hebben ongeveer 12 keer meer kans op om longkanker te hebben zoals vrouwen die niet roken. Voor mannen is het 22 keer meer kans om longkanker te hebben.

Passief roken is meeroken door de rook van sigaretten (van de omgeving) in te ademen. Mensen die niet roken maar worden bloot gesteld aan passief roken hebben 1,3 maal hogere kans om longkanker te hebben krijgen dan mensen die niet roken of niet passief roken.

Diesel veroorzaakt ook wel longkanker. Ongeveer 2.7 v. alle longkankers vero word veroorzaakt door dieselgassen.

Nog altijd sterven er zoveel vrouwen als mannen aan longkanker. Bij mannen ts de 60 en 70 jaar en bij vrouwen ts de 50 en 60 jaar die longkanker hebben is het gevolg sterven.
[+] Verder las ik in Kamermeisjes & soldaten. Arnon Grunberg onder de mensen (Nijgh & Van Ditmar, 2009). Op pagina 150, in de tekst over Libanon, realiseerde ik me dat het Beiroet hier een stad lijkt uit Koen Peeters' Grote Europese Roman. Dat zei ik niet tegen I., nee, daarvoor heb ik jullie. Kijk eens aan, wat is dat goed geregeld.

1 opmerking:

Lope de Aguirre zei

Je zou d'r bijna zonder schrik terug van beginnen roken.