19.5.04

Het beste uit 2003-2004

Op 13 februari 2003 las ik voor de 2e keer in mijn prille leven Wat we met de liefde doen van Gie Bogaert. Dat is een goed boek, dacht ik toen – en dat is ook een goed boek, u moet het allemaal maar eens lezen – maar, zo vroeg ik me af, hoe kan ik me er in 's hemelsnaam van verzekeren dat ik in 2013 nog steeds weet dat dat eigenlijk een van mijn favoriete boeken is? Met dit boek en deze vraag begon op die allerheiligste 13 februari 2003 mijn eerste bewust gedocumenteerde literaire jaar. Vanaf dat moment werd álle (uhum) fictie (uhum) die ik las, verzameld in een Excel-bestand waarin de beste boeken gemerkt werden met het label "favoriet". Nooit meer zou ik met mijn mond vol tanden staan bij de vraag 'en wat lees jij dan zoal graag?'

Vandaag, 12 februari 2004, is het in boekentermen dus oudejaarsavond en wat doet men op oudejaarsavond? - Nostalgisch terugblikken met een trappist, en dus hier de favorieten (25) onder de boeken van vorig jaar (186) vermelden:

Kader Abdolah De reis van de lege flessen
Gie Bogaert De liefdeverzamelaar
Gie Bogaert Keizer Doede
Gie Bogaert Nathan Meyer, vrouwenwandelaar. Ontboezemingen van een lelijke jongen
Gie Bogaert Wat kwaad doen de tovenaars
Gie Bogaert Wat we met de liefde doen
Oek de Jong De onbeweeglijke
Oek de Jong Hokwerda's kind
Ed Franck Zie ik je nog eens terug?
Mark Haddon Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
Willem Frederik Hermans Nooit meer slapen
Gabriel Garcia Marquez Kroniek van een aangekondigde dood
Yann Martel Life of Pi
Ian McEwan First love, last rites
Ian McEwan Boetekleed
Ivo Michiels Het afscheid
Nescio Titaantjes
Mikael Niemi Populärmusik från Vittula
Francine Oomen Het geheim van Lena Lijstje
Willem Jan Otten De wijde blik
Hjalmar Söderberg Doktor Glas
Peter van Gestel Die dag aan zee
Ted van Lieshout Gebr.
Ted van Lieshout Majlent
Bette Westera Voor jou


Ziehier de lijst met boeken die herlezen mogen worden als er niets te lezen lijkt. Hopelijk zijn ze dan nog steeds goed en niet stiekem herschreven en lauwe prut geworden.

En de beste wensen!

Geen opmerkingen: