15.6.05

ja, interessantigheden zoekt u voorlopig beter op een ander

Sinds ik De Omgekeerde Dendermonde uit heb, let ik in boeken extra op wanneer ik het woord "bliksem" tegenkom. U zou dat natuurlijk ook kunnen doen, maar zo bent u niet - leer mij mijn lezers kennen - en daarom lees ik hier voor u bloem.

Toen de hemel geel en donker werd, klommen we in de boom. Ik vond dat gevaarlijk, want bliksem slaat toch juist in bomen in, maar Daniƫl lachte en zei dat ik gerust naar huis mocht gaan en me onder mijn bed verstoppen. Hijzelf was onkwetsbaar, want wie rietvoorns vast kan houden, slaat de bliksem niet neer. (uit: Jutta Richter De zomer van de snoek. Tielt: Lannoo, 2005. p 52)

'O, zij komen en gaan, komen en gaan,' zei mevrouw Phelps. 'Zo zie je me, zo zie je me niet. Het leger heeft Pete gisteren opgeroepen. Hij komt volgende week terug. Dat heeft het leger gezegd. Een bliksemoorlog. Achtenveertig uur, zeiden ze, en dan kwam iedereen weer naar huis. Dat heeft het leger gezegd. Bliksemoorlog. Pete is gisteren opgeroepen en ze zeiden dat hij volgende week weer zou terugkomen. Bliksem...' (uit: Ray Bradbury Farenheit 451. Amsterdam: Ambo/Anthos, 2003. p 92-93)

Uiteindelijk zullen wetenschappers iets ontdekken wat geesten verklaart, net zoals ze elektriciteit ontdekten wat de bliksem verklaarde, en het kan iets zijn met de hersenen van mensen, of iets met het magnetisch veld van de aarde, of het kan een totaal nieuwe kracht zijn. En dan zijn geesten geen raadsel meer. Dan zijn ze net als elektriciteit en regenbogen en koekenpannen die niet aanbakken. (uit: Mark Haddon Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Amsterdam: Contact, 2004. p 138)
Zo. Nu kan iedereen weer aan het werk.

Geen opmerkingen: