17.2.09

ijs, baby, ijs

De winter van de Belgica, is een jeugdboek van Willy Schuyesmans over de zuidpoolexpeditie van Adrien de Gerlache (1866-1934). Het boek begint aldus:

[Drie jaar naar de bliksem. Ik wist het meteen toen ik nummer zes uit de trommel haalde. Lager kon bijna niet. En die gendarme maar grijnzen. (uit: Willy Schuyesmans De winter van de Belgica. Altiora-Averbode, 1993. p 5.)]

Jaha, bliksem in de beginzin, feestelijk is dat. En zelfs zonder die bliksem: kan er eigenlijk iemand weerstaan aan expeditieboeken? Expedities uit de 19e eeuw, of van rond het fin-de-siècle, zoals die van Adrien de Gerlache, die van ingenieur Andrée, die van Sven Hedin of Stanley. Expedities die de eeuwig jonge jongen naar boven halen.

Gisterennacht, want jonge jongens hebben geen slaap nodig, ging ik in het rek hier op zoek naar boeken over expedities uit de 19e eeuw. Waren het er vier? Vier, met enige goede wil? Is dat niet veels en veels te weinig?

-Ct de Gerlache de Gomery: 15 maanden aan de zuidpool
-Robert Louis Stevenson: Reis met een ezel door de Cevennen
-Per Olof Sundman: Ingenjör Andrées luftfärd
-Per Olof Sundman: De expeditie

Veels, veels, zelfs veuls, te weinig. Hop, naar de bibliotheek. 975.2. [Wie thuisblijft, eet scheepsbeschuit en luistert naar het nautische nummer Mutiny van William Elliott Whitmore, nu in de luisterpaal van 3voor12.]

3 opmerkingen:

Anoniem zei

“Daar ik de menselijke psychologie ken met de helderheid van een bliksemflits die tot in alle hoeken doordringt met één enkele blik, kwetst de grove analyse en constructie van de toneelschrijvers me en het weinige dat ik lees van dat genre boezemt me walging in als een inktvlek die uitloopt over wat men net heeft geschreven.” (Fernando Pessoa, Het boek der rusteloosheid, privé-domein, De Arbeiderspers, 1990, p. 259)

Occy zei

waar is de tijd gebleven dat boeken nog op pagina 7 begonnen ...

peren zei

@Occy
Eigenlijk is het hier zelfs "de ongenummerde bladzijde voor (genummerde) bladzijde 6".