3.6.05

de fluiter (13)

Nooit eerder zag ik hem zo noordelijk. Hij tuurde naar een etalage met trommels en tamboerijnen en de zon stond op zijn rug. Ik bleef luisteren want het was een hele tijd geleden en omdat hij het niet erg vond – wis en waarachtig, anders floot hij niet – staarde ook ik naar trommels en tamboerijnen en naar handpoppen voor kleuterjuffen en naar meeuwen met kleine jongens op hun ruggen.

Zo, dacht ik, ik was je al bijna vergeten; het is waar wat men zegt van oog en hart. Heb je internet trouwens, bekeek je de valkenwebcam al? Ik stuur je het linkje wel even door als je wilt. En: heb jij kleinkinderen misschien? En hoe jong zijn die dan en zijn het meisjes of jongens? Zeger, dat zou een mooie naam zijn, of misschien iets met een o. Een vriend van mij wordt vader, zijn vriendin moeder, misschien ken je ze wel; je liep vaak hun richting uit op de middag. Loop je nog steeds dezelfde route? Maar ik blijf niet te lang, nee, ik moet een ladder ophalen en ook nog wat wortelen en kiwi's; bananen als ze er goed uitzien. Zal ik een plannetje tekenen van de route naar mijn nieuwe appartement en gaan we in het najaar samen naar de zesdaagse; we kunnen dan plaatsen nemen aan de laatste bocht.

Hij stond nog steeds bij de tamboerijnen toen ik verderliep. Ik haalde wortelen en kiwi's en ook het laddertje en het fietsslot. Toen ik thuiskwam was lief weer wat minder ziek dan voordien. Alles komt goed, dacht ik, en ik zei het ook tegen haar: alles komt goed. Ik zag de fluiter, zei ik. Ik denk dat hij ook gelukkig is, dacht ik. Ik knipoogde naar elk van de drie elanden in de keuken en begon aan het avondeten. Aardappelen, wortelen en kip.

- eerder: (12) (11) (10) (9) (8bis) (8) (7) (6) (5) (4.5) (4) (3) (2) (1) -

Geen opmerkingen: