19.10.04

Philip Roth: 'Portnoy's klacht'

Literatuur verandert je leven!

En ik kan het weten want het is mij namelijk vorige week maandag en dinsdag overkomen na het lezen van Philip Roths Portnoy's klacht. En wel na deze joodse uitspraak:

Ik ben grootgebracht door Hottentotten en Zoeloes - ik kon zelfs niet overwegen om een glas melk te drinken bij mijn boterham met salami, zonder de Almachtige God ernstig te krenken. Denkt u zich dan eens even in hoe ik van mijn geweten op mijn lazer gehad heb voor al dat afrukken!
De goesting bekroop mij onmiddellijk en wat kocht ik die maandagmiddag in de Match en wat at ik dinsdagochtend en middag? Inderdaad: wit brood, salami en melk. Wat een geluk dat het grote deel van de bevolking dat zonder literatuur door het leven gaat aan deze gevaarlijke krachten der literatuur ontsnapt, wat een geluk dat literatuur mede daardoor niet hip genoeg is om door de marketingjongens onder handen genomen te worden, wat een geluk, of ik kocht wekelijks nieuwe soorten maandverband. Houden zo dus, en weg met leesbevordering, (kuch), weg met literatuur op tv.

En trouwens: tegenwoordig hebben ze ook in de Match op het Zuid de allerbeste lowbudget cola: Winny Cola. Hoera!

Philip Roth Portnoy's klacht. Amsterdam: Rainbow Essential, 1999.

Geen opmerkingen: