24.4.12

sperwer / torenvalk

Wat mij vorige week het meest opviel toen ik naar de sperwer stond te kijken, was hoe dun zijn poten, pootjes waren.

Zijn borst was wit met warm bruin-oranje, zijn ogen waren fel oranje met een zwarte pupil. Zijn bek was gehaakt en zwart met wat geel bij de aanzet, zijn poten en klauwen waren geel en dun, de nagels zwart en hij zat zijn veren te poetsen in het park, de straat hier uit en dan links over het fietspad. Bijna 20 minuten was hij daar mee bezig, met dat poetsen, en al die tijd stond ik hem te bekijken, 50 keer vergroot door mijn telescoop.

Onder de boom waarin hij zat, lag een pad, liepen mensen, honden, reden fietsen, maar niets van dat alles leek hem te storen. Eén keer kakte hij en niet lang daarna vloog hij op en verdween hij tussen de takken. Al na een meter was ik hem kwijt.

Eerder diezelfde dag had ik een torenvalk een muis van een weide zien plukken. Wat me daarbij het felst opviel was dat tussen vangen en helemaal opgegeten hebben niet meer dan twee minuten lagen.

Geen opmerkingen: