4.7.06

In mijn jeugd waren wij heel eng behuisd. Spelen mocht alleen op voorwaarde dat er geen lawaai werd gemaakt, want vader zat altijd te lezen en kon geen drukte verdragen.
Doordat spelen nu eenmaal altijd met gerucht gepaard gaat, bliksemde vader mij om de haverklap neer over de rand van krant of boek. Uiteindelijk hield ik alleen die bezigheden over die weinig of geen gerucht maakten: tekenen en schrijven.
Daar vader hardhorig was, drong het krassen van pen of potlood niet of nauwelijks tot hem door. (uit: Walter van den Broeck Het beleg van Laken. Manteau, 1985. p 99)
Dat onthoud ik uit Het beleg van Laken. Voor de bliksem én voor de anekdote uit 8weekly. Verder kreeg ik vandaag mail van Kristofer Gustafsson, journalist bij Svenska Dagbladet, die me zei – en ik citeer – "Du har så rätt!" Alstublieft.

Geen opmerkingen: