24.1.09

de Bagattenstraat / Gent

De paden op, de straten in! Ik had mijn fietspomp in mijn schoudertas gestoken en liep strak in de pas naar de Bagattenstraat, want op het einde van die straat stond mijn fiets – die nog steeds niet Koen heet – stond mijn fiets dus plat te staan. Gezusters Lovelingstraat, Willem Tellstraat, Bagattenstraat, Vooruit. Haha, ja, ik was goedgezind en hier en daar zongen koolmezen alsof het al lente was.

Er is een school in de Bagattenstraat met aan de straatkant een speelplaats/voetbalveldje en tussen die speelplaats en de stoep staat er een hek en een rij boompjes. Toen ik even stilstond, want zo heel jong ben ik toch ook niet meer, zag ik in die boompjes, op zo'n 40 cm voor mijn gezicht, twee goudhaantjes zitten friemelen. Jaha, zomaar in de Bagattenstraat. Het geluk friemelt op straat.

Mijn fiets stond er nog. Ik was niet vergeten dat mijn fietspompslurfje niet meer heel vast op mijn fietspomp paste en had daarom een stuk binnenband met een gaatje erin meegenomen als tussenstuk – ingenieus! – maar tot voldoening stemmen deed het niet. Het bleef behelpen en beter dan halfzacht kreeg ik de banden niet. Ik moest een nieuwe oplossing zoeken, liefst bergaf.

De Walpoortstraat af, halfzacht, en altijd rechtdoor tot Bij Sint Jacobs, Steendam. Er zit daar namelijk een fietsenman. [Nu zijn er wel fietsenzaken dichterbij, maar de meeste fietsenzaakmannen zijn erg stugge en moeilijke mensen. Het komt eropaan zorgvuldig je fietsenman te kiezen en er langzaamaan een zekere stille verstandhouding mee op te bouwen. Ik woon al 11 jaar in deze stad, was al klant in vijf verschillende fietsenzaken, maar ben nog steeds niet zeker met welke het echt zou kunnen werken, bij wie ik eventueel, als er iets drastisch zou gebeuren met de fiets die nog steeds niet Koen heet, een nieuwe Vos zou kunnen halen. Vandaag koos ik voor de eerste keer voor de fietsenman aan Steendam.]

Ik vroeg de fietsenman of hij fietspompslurfjes verkocht zonder fietspomp erbij. De man begreep direct wat ik bedoelde (+1) maar kon me niet helpen met aparte slurfjes (-1). Wel verkocht hij eenvoudige pompen met goedpassende slurfjes (+0, want dat is wel het minste) voor € 2,90 (-1). De man was niet goed geschoren (+1). Ik gaf hem mijn goede pomp met slecht slurfje cadeau. Het stukje binnenband kon ik zo snel niet vinden in mijn tas, anders had hij het ook gekregen. Hij bedankte me (+1), ik bedankte hem.

Ik dacht aan de goudhaantjes en wandelde het centrum door, naar de broodjeszaak/koffiebar bij de Verlorenkost. De nieuwe pomp had ik veilig in mijn tas gestopt. Als je door de Nederkouter naar de Verlorenkost wandelt, heb je aan je linkerkant de Bagattenstraat. Toen ik de kasseien zag, besefte ik dat ik mijn fiets – hoe zal hij toch heten? – niet bij me had. Die was ik bij Sint Jakobs vergeten, alleen, met halfzachte banden nog wel, en heel wat verder van huis dan vanochtend.

Om half zeven wandelde ik weer naar Sint Jacobs. Ik vond het zeer donker. Om één of andere reden had ik mijn pomp niet bij me. Onderweg kocht ik in de Delhaize op de Kouter een Pizza Prosciutto van het merk Delhaize. Die was niet zo lekker.

Voor straks heb ik nog chocolademousse.

Geen opmerkingen: